skip to Main Content

Voeding
Het is algemeen bekend dat voeding een positieve bijdrage levert aan de algehele gezondheid. Voeding kan niet alleen ziektes voorkomen, maar heeft bij veel ziektes ook een heilzame werking. Tegenwoordig heeft iedereen een andere mening over voeding en over wat gezond is en wat niet. Dat kan leiden tot verwarring. In dit artikel geven we daarom een aantal goede richtlijnen die je de basis geven voor het samenstellen van een gezond voedingspatroon en advies specifiek voor patiënten met syndroom van Tietze en/of costochondritis.

De Schijf van Vijf
In de ‘Richtlijnen goede voeding’, staat beschreven welke voeding in het algemeen het best is voor je lichaam en het Voedingscentrum heeft deze richtlijnen vertaald in de Schijf van Vijf. De Schijf van Vijf laat in vijf vakken een optimale combinatie zien van productgroepen die een gunstig effect hebben op je gezondheid en die gezamenlijk voorzien in de voedingsstoffenbehoefte. Het gaat hier om de vakken 1) groente en fruit, 2) smeer- en bereidingsvetten, 3) zuivel, noten, vis, peulvruchten, vlees en ei, 4) brood, graanproducten en aardappelen en 5) dranken.

Vak 1: Groenten en fruit
Groenten en fruit bevatten voedingsstoffen die het risico op hart- en vaatziektes, darm- en longkanker en diabetes type 2 verlagen. Eet per dag ten minste 250 gram groenten en 2 porties fruit (200 gram).

Vak 2: Smeer- en bereidingsvetten
Vet is een belangrijke bouwstof voor het lichaam en levert onder andere de vitaminen A, D en E. Volwassen mannen en vrouwen hebben respectievelijk 65 en 40 gram smeer- en bereidingsvetten per dag nodig.

Vak 3: Zuivel, noten, vis, peulvruchten, vlees en ei
Meer plantaardig en minder vaak vlees eten: in deze groep draait het om afwisseling tussen dierlijke en plantaardige producten. Zo kunnen noten de kans verkleinen op hart- en vaatziekten. Daarnaast verklein je ook het risico op darmkanker door dagelijks 2 tot 3 porties zuivel per dag te consumeren.

Vak 4: Brood, graanproducten en aardappelen
In dit vak spelen volkoren graanproducten de hoofdrol, zoals volkorenbrood, havermout en zilvervliesrijst. Het risico op hart- en vaatzieken, diabetes type 2 en darmkanker wordt al verkleind door het eten van 3 opscheplepels volkoren graanproducten of 3 volkoren boterhammen per dag.

Vak 5: Dranken
Dagelijks heeft het lichaam 1,5 tot 2 liter vocht nodig; het grootste deel daarvan moet uit dit vak komen. Je lichaam heeft vocht nodig, maar extra suiker? Zeker niet. Daarom vind je in de Schijf van Vijf de dorstlessers zonder calorieën: water, koffie en thee.

Voedingsadviezen specifiek voor het syndroom van Tietze en costochondritis
Het is belangrijk om je aan de ‘Richtlijnen goede voeding’ te houden. Daarnaast is het van belang om een gezond gewicht te krijgen en te behouden om extra belasting te voorkomen. Gezonde voeding zoals hierboven staat beschreven is hierbij erg belangrijk, net zoals voldoende bewegen. Probeer elke dag een half uur te bewegen, dit kan ook buiten een rondje wandelen of fietsen zijn. Bewegen is niet alleen goed voor je gewicht, maar kan er ook voor zorgen dat je minder klachten ervaart. Kijk voor meer informatie over bewegen bij het syndroom van Tietze en costochondritis op: ‘Tietze en costochondritis > Beweging’

Van de volgende twee voedingsstoffen wordt gedacht dat ze een positief effect kunnen hebben op de ontstekingen die optreden bij Tietze en/of costochondritis.
Vitamine D helpt het lichaam calcium uit de voeding op te nemen. Ongeveer twee derde deel van de hoeveelheid vitamine D die je dagelijks nodig hebt, wordt door zonlicht aangemaakt. De rest dien je via voeding binnen te krijgen. Vooral vette vis, maar ook margarine, halvarine en bak- en braadproducten bevatten vitamine D. Probeer dus elke dag minimaal 15 minuten buiten te wandelen met in ieder geval je hoofd en handen onbedekt in de zon en smeer elke dag boter op je brood.
Calcium is de bouwsteen van de botten. Rijk aan calcium zijn vooral zuivelproducten: melk, yoghurt, kwark en vla. Het maakt voor de hoeveelheid calcium niet uit of het de magere, halfvolle of volle variant is. Lust je geen zuivelproducten of kun je ze niet eten, bijvoorbeeld door een voedselovergevoeligheid? Sojadrank kan een goed alternatief zijn voor melk. De hoeveelheid eiwitten en calcium is vergelijkbaar met koemelk. Probeer dus elke dag 2 glazen melk of porties yoghurt en 2 plakken kaas (40 gram) te consumeren om voldoende calcium binnen te krijgen.

Naast vitamine D en calcium zijn er duidelijke aanwijzingen dat kruiden sterke antioxidanten zijn en ontstekingsremmend werken. Denk hierbij aan gember, kurkuma en alle Provençaalse kruiden. Gebruik deze kruiden dus royaal bij het koken en maak eens een verse gember thee! Omega 3 -vetzuren voorkomen en remmen ontstekingen. Eet daarom het liefst een paar keer per week vette vis. Om te bakken en braden zijn roomboter en kokosolie een goede optie. Ook ongebrande noten, avocado’s en extra vierge olijfolie bevatten goede vetten. Bessen behoren ook tot de categorie ontstekingsremmende voeding. Vooral blauwe bessen, vol vitamine C, dragen bij aan een goede gezondheid. Let op: vers fruit kun je beter niet combineren met zuivel, omdat fruit veel lichter verteerbaar is. Dus voeg je bessen niet toe aan een bakje yoghurt. Eet liever een handje bessen als gezond tussendoortje.

Verder zijn er ook voedingsmiddelen die ontstekingen kunnen aanwakkeren en zoveel mogelijk vermeden dienen te worden. De belangrijkste zijn: Voedsel uit de fabriek met chemische toevoegingen of kunstmatige zoetstoffen, producten die transvetten bevatten, koolzuurhoudend water, alcohol, producten met een hoog suikergehalte, koffie, gefrituurde producten en rood vlees.
Een dieet-voor-iedereen bestaat niet. Ieder mens is anders en reageert op een andere manier op bepaalde voedingsmiddelen en -stoffen. Kijk wat voor jou werkt, maar doe vooral waar jij je goed bij voelt!

Geschreven door: MMJM van Delft, Voedingsdeskundige

Het laatste nieuws

Latest News

Verdiepingstraining

Verdiepingstraining: vrijdag 9 en zaterdag 10 sept. 2022.

AVC basistraining

AVC basistraining: donderdag 3 t/m zaterdag 5 maart 2022 met een terugkomdag op zaterdag 2 april 2022

Latest News

Verdiepingstraining

Verdiepingstraining: vrijdag 9 en zaterdag 10 sept. 2022.

AVC basistraining

AVC basistraining: donderdag 3 t/m zaterdag 5 maart 2022 met een terugkomdag op zaterdag 2 april 2022

Back To Top